Laden...

Heb je vragen of wil je praten met een medewerker?

Neem gerust contact op!

Tien jaar geleden ging ze op haarzelf wonen. Ze was nog jong, had een zoon en geen relatie. Lisa (32) weet het nog als de dag van gisteren: “De problemen stapelden zich al snel op. Ik had geen financieel overzicht, ik wist niks van toeslagen en belastingen en had zorgen.

Ik wist dat ik direct hulp moest zoeken, voordat het te laat was. Via, via kwam ik in contact met Maatschappelijk Welzijn Coevorden (MWC). De eerste stap was behoorlijk spannend, maar vanaf het eerste gesprek voelde ik me gehoord en begrepen. Claudia, sociaal werker, luisterde naar mijn verhaal zonder oordeel en hielp me overzicht te krijgen in mijn situatie.”

Vertrouwen om door te zetten

Lisa: “Toen ik op mezelf ging wonen met mijn zoon, moest er veel geregeld worden. Claudia begeleidde me vanaf het begin. Zij hielp me met mijn administratie, het aanvragen van toeslagen en het invullen van formulieren. Welke vraag ik ook had, ze regelde het of hielp me met de volgende stap. Het belangrijkste was dat ik me gesteund voelde. Ik stond er niet meer alleen voor. Dankzij haar begeleiding kreeg ik weer grip op mijn financiën en kwam er rust in huis. Maar het was niet alleen de praktische kant; ik leerde ook om voor mezelf te zorgen en in mezelf te geloven. Er waren momenten waarop ik twijfelde of ik het alleen zou redden, maar de steun van Claudia gaf me het vertrouwen om door te zetten.”

Gratis hulp en ondersteuning

“De hulp van Maatschappelijk Welzijn Coevorden betekent veel voor mij”, vertelt Lisa.  “Het is een enorme steun om te weten dat je het niet allemaal zelf hoeft te doen. Pas geleden zag ik een oud-klasgenootje. Haar ouders waren net uit elkaar en zij zag het even niet meer zitten. Ik heb haar gezegd dat ze hulp moest zoeken bij en niet moest wachten. Ik weet dat veel mensen denken dat ze geen recht hebben op hulp of ondersteuning. Ze weten ook niet wat Maatschappelijk Welzijn allemaal biedt. Maar er is zoveel hulp en ondersteuning waar je gratis gebruik van mag maken.”

Lisa: “Ik weet zeker dat ik er zonder hulp echt niet uitgekomen was. De wachttijden bij instanties zijn lang, de informatie is moeilijk en soms kom je er gewoon niet door. Met hulp van Maatschappelijk Welzijn wordt alles sneller opgelost. Zij kennen de regels en weten precies bij wie ze moeten zijn. Organisaties zoals de Belastingdienst lijken behulpzamer als er een organisatie bij betrokken is. Alleen doormodderen is behoorlijk zwaar; hulp zoeken maakt echt verschil.”

"Zoek hulp en wacht niet"

Lisa: “In de afgelopen jaren heb ik veel geleerd en ik kan nu ook veel meer zelf.  Af en toe maak ik een afspraak met Claudia. Het gaat dan vaak om praktische hulp: toeslagen aanvragen, papieren invullen of mantelzorgondersteuning. Dan regelen we alles en kan ik weer verder. En ik weet nu dat ik direct actie moet ondernemen als iets niet goed loopt, dat voorkomt financiële problemen. Bij Claudia kan ik altijd terecht, dat geeft zo veel rust.”

“Mijn advies aan anderen? Het maakt niet uit wat je vraag of je probleem is of waar je je zorgen over maakt. Trek direct aan de bel en wacht niet tot het te laat is. MWC luistert naar je en helpt je waar dat nodig is.”

Meer informatie

Lees meer over wat wij doen in ons jaarverslag 2024. Heb je vragen of hulp nodig? Bel of mail ons, dan helpen we je verder!
 

De naam Lisa is om privacy redenen gefingeerd. De foto is ter illustratie, de persoon op de foto is niet Lisa.

Nieuwsoverzicht